Po tom, ako nás všetkých zasiahla pandémia COVID-19, sme sa rozhodli zmapovať situáciu na slovenskom trhu. Pripravili sme dotazník dopadu pandémie na biznis a mobilitu firiem. Dnes vám prinášame výsledky.Dostali sme odpovede zo 47 spoločností, ktoré spolu pokrývajú takmer všetky odvetvia podnikania od výroby cez prepravu až po predaj tovarov a poskytovania rôznorodých služieb.Takmer polovicu z nich tvorili podniky od 6 do 100 zamestnancov, 25 % odpovedí sme dostali od firiem s 1 až 5 zamestnancami a zvyšok tvorili najväčšie spoločnosti, s tímom väčším ako 101 ľudí. Drvivá väčšina zapojených firiem pôsobí na trhu dlhšie ako 10 rokov, a preto si každú odpoveď veľmi ceníme.
Na najdôležitejšiu otázku dotazníka, aký bol vplyv pandémie a následných vládnych opatrení na podnikanie respondenta, sme dostali znepokojujúce odpovede. Väčšina firiem musela podstúpiť rozsiahle opatrenia alebo dočasne úplne zastaviť činnosť.Len pre dve spoločnosti neznamenal nový korona vírus nijaké zmeny vo fungovaní. Možnosť „situácia mi prospela“ vytvorenú pre firmy, ktoré by vyrábali nedostatkový tovar ako potraviny či hygienické pomôcky, nezaškrtol nikto.
V náväznosti na nevyhnutné zmeny vo firmách sme sa zaujímali, ako zvládli prechod na online komunikáciu. V našom tíme sme sa s nástrojom Microsoft Teams zžili do takej miery, že by sme si trúfli doň preniesť časť našej bežnej práce. Vedeli by sme si teda predstaviť viesť online workshopy, diskusie či konzultácie.Takmer všetci opýtaní by s týmto modelom súhlasili.
Ako odborníci na mobilitu sme sa, prirodzene, zaujímali aj o stav mobility slovenských firiem. Pred nástupom ochranných opatrení bola situácia veľmi živá. Viac ako 55 % respondentov uviedlo, že bez áut nemôžu vykonávať činnosť a ďalšia štvrtina považuje mobilitu za významnú oporu svojich aktivít.Počas karantény však až 57 % spoločností muselo obmedziť pohyb zamestnancov či tovaru a ďalších 26 % ho dokonca úplne zastaviť.
Pritom vôbec nešlo o malé zásahy. Z odpovedí vyplýva, že firmy zapojené do nášho prieskumu operujú s veľkými objemami, v jednom prípade dokonca s viac ako 100 vozidlami.Prirodzene sme sa pýtali aj na problémy vozového parku – aktuálne a očakávané. Našťastie aspoň v tejto otázke boli vyhliadky priaznivé. Takmer 15 % firiem nerieši nijaké momentálne problémy a po uvoľnení karantény ich neočakávalo 44 % opýtaných.
Z odpovedí je však cítiť isté obavy z budúcnosti. Stále môžu prísť situácie, ktoré nevieme predpokladať, a to do firiem prináša neistotu.Napríklad, nákup nových vozidiel si na rok 2020 plánuje len necelých 15 % podnikov. V najbližších dvoch rokoch to čaká takmer 40 % firiem a najpočetnejšia skupina, 45 % opýtaných, chce s obnovou vozového parku počkať na celkový vývoj situácie.Dúfame, že tak ako sme spolu zvládli zatiaľ najťažšiu skúšku tretieho tisícročia, spoločne prekonáme aj všetky, ktoré ležia pred nami.Minimálne s tými, ktoré sa týkajú mobility, vám veľmi radi pomôžeme 😊SPOLOČNOSTI PREHODNOCUJÚ INVESTÍCIE, PERSONÁLNU POLITIKU A HOTOVOSŤ NECHCÚ MÍŇAŤ NA ZAPARKOVANÉ AUTÁ V GARÁŽI. „ZAČÍNAJÚ MAŤ INÝ SPÔSOB UVAŽOVANIA, AKO SPRAVOVAŤ VOZIDLOVÝ PARK,“ KONŠTATUJE LUCIA ČIŠKOVÁ, VÝKONNÁ RIADITEĽKA BUSINESS LEASE SLOVAKIA.Prečítajte si viac v našom článku:
ZVAŽUJETE OPERATÍVNY LÍZING? KEDY JE PRE FIRMU PRÍNOSOM A AKO HO NASTAVÍTE? PORADÍME VÁM...Prečítajte si viac v našom článku:
KontaktV prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte našich Account manažérov a Sales Špecialistov:Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 BratislavaBusiness Lease Slovakia s.r.o, Business Centrum Košice, Štúrova 27, 040 01 KošiceTel.: +421 2 5810 3810, E-mail: obchod@businesslease.sk