Autor
Petra Volčková
2.10.2018
No items found.

Teším sa na car sharing, mobility kartu či ďalšie platformy

Mária Virčíková patrí medzi najznámejšie IT ženy na Slovensku. Hoci sa v detstve zaujímala o jazyky, neskôr veterinu či diplomaciu, prednosť dostalo štúdium emocionálnej inteligencie robotov na Technickej univerzite v Košiciach. Dnes prednáša po svete a podniká. „To, čo dnes vytvárame, sa volá 3D Telepresence, a je to prenos reálnych ľudí do 3D,“ hovorí. V mobilite fandí rôznym platformám, hoci najväčšie nádeje vkladá do 3D hologramov prepájania sa.Ste azda najznámejšou IT ženou na Slovensku, vysoko uznávanou aj v zahraničí a búrate všetky mýty o tom, že ženy do IT sféry nepatria. No hoci ste mohli pracovať pre najúspešnejšie IT spoločnosti vo svete, dali ste prednosť vlastnému podnikaniu a kreativite, kde rozvíjate svoju vášeň - umelú inteligenciu. Prečo?Momentálne je malá firma niečo, čo mi vyhovuje najviac. Rozumiem si s kolegami a môžem tvoriť, koľko len chcem. Takéto podmienky môžu byť aj na akademickej pôde, alebo dokonca ich môže zabezpečiť aj korporát. Rozdiel je v tom, že spolubudujem firmu, nastavujeme v nej kultúru, procesy, stratégiu a vlastne všetko. Je to obrovská sloboda a zodpovednosť.Vyštudovali ste Technickú univerzitu v Košiciach, Fakultu elektroniky a informatiky, mali ste v rodine svoje „vzory“ ohľadom štúdia, alebo ste boli od malička IT samouk?O IT som neuvažovala ako o jedinej možnosti. Zaujímala som sa o jazyky, veterinu, diplomaciu, architektúru, dizajn, aj žurnalistiku. Nevedela som si vybrať až do maturitného ročníka. V detstve som sa však veľmi s bábikami nehrávala, páčili sa mi stavebnice a zvieratká. Myslím si, že čokoľvek by som robila, tak by som sa pre to musela vedieť nadchnúť, inak by to nešlo.Už na univerzite ste tvorili humanoidných robotov, dnes sa dokonca posúvate do tvorby hologramov, ktoré budú mať ľudskú podobu. Na také niečo sme zvyknutí skôr z filmov. Aký je váš hlavný zámer práce na hologramoch?To, čo vytvárame, sa volá 3D Telepresence a je to prenos reálnych ľudí do 3D. Nevytvárame postavičky alebo avatarov. Meníme spôsob, ako ľudia komunikujú navzájom na diaľku. Onedlho sa budete môcť porozprávať s priateľom tak, ako keby naozaj stál vedľa nás, aj keď je na druhej polovici planéty - ako vo Hviezdnych vojnách.

Dnes zatiaľ hlasové roboty skúšajú vo veľkých firmách, kde zákazníkom dokážu na ich bežné otázky odpovedať tak, ako by boli reálni ľudia. Kde na jednej strane vidíte nateraz nevyužité možnosti, a kde naopak opodstatnenosť argumentov niektorých ľudí, že nás roboty úplne nahradia, že sa vytratí to „človečenstvo“?Spoločnosť sa nedokáže prispôsobiť zo dňa na deň, ale postupne prichádzajú roboty v rôznych podobách. Od jednoduchých chatbotov na webových stránkach eshopov, cez hlasových asistentov v mobiloch, až po fyzické roboty, ktoré vás obslúžia v banke. Nevyužité možnosti sú všade tam, kde sú aktivity repetitívne, kde ľudia opakujú rutinu - ale to je len prvá fáza nasadzovania umelých agentov. Druhá vlna sú učiace sa systémy, ktoré sú schopné sa adaptovať aj novým podmienkam. Nakoniec to sú však bežní ľudia - spoločnosť, ktorá si vyberie, kde roboty akceptuje a kde nie. Technológie budú pripravené.Čo všetko podľa vás bude robot schopný v budúcnosti robiť a čo nie? Kde človeka nenahradí?Myslím si, že každá činnosť sa minimálne zmení. Roboty a iné technológie zoptimalizujú množstvo procesov. To ale neznamená, že ľudia zo dňa na deň nebudú mať čo robiť.Zrejme sa ani nemusím pýtať, či máte doma inteligentnú/smart domácnosť? Kde všade si našla uplatnenie?Už roky máme robotický vysávač, máme aj Alexu. Ale prvky umelej inteligencie sú skryté v mnohých dnešných aplikáciách. Sú to filmy a hudba, ktorú vám navrhne aplikácia na základe vašich predchádzajúcich preferencií, alebo v cielenej reklame vyskakujúcej na webových stránkach.

Dali by ste robotom aj ľudskú podobu?Výskum ukázal, že humanoidné roboty majú zmysel v prostrediach, v ktorých prichádzajú do kontaktu s človekom. Ľudia od nich majú vyššie očakávania, ale oveľa lepšie ich akceptujú. Extrémom sú androidné roboty, ktoré boli priamo vytvorené s cieľom úplne vyzerať ako človek. Našli svoje uplatnenie napríklad v priemysle pre dospelých, ale neverím, že inde to tak bude. Mali by sme stále vedieť odlíšiť robota od človeka.Pri svojej práci veľa cestujete. V jednom rozhovore ste povedali, že by ste sa radi vedeli teleportovať – objaviť v hologramovej podobe na mieste, kde treba. Čo mobilita ako taká pre vás znamená?Častokrát rozmýšľam o tom, čo by znamenalo, keby sme sa vedeli teleportovať, alebo efektívnejšie optimalizovať dopravu. Mohli by sme žiť na jednom mieste a pracovať oveľa ďalej. Prepájame sa virtuálne, ale stále to nie je to isté, ako stretnutie sa zoči-voči. Verím, že 3D hologramy budú najlepšia možnosť ako sa prepájať bez vycestovania. Nenahradí to reálnu mobilitu a stretnutia, ale z digitálnych technológií to bude mať k tomu najbližšie.Aké typy mobility najviac využívate?Rada by som menej využívala vlastné auto, keď potrebujem ísť do centra mesta, kvôli problému s parkovaním. MHD využívam veľmi málo, nie som v tom veľmi zbehlá. Radšej si zavolám Taxify. Tiež sa premiestňujem na bicykli aj na kolobežke. Najradšej však využívam nohy, chodím veľa a milujem letiská. Bez prechádzok a behu by som si vôbec nevedela predstaviť deň.A keď sa spýtam na auto? Aká značka a model sú tie vaše?Stále jazdím na svojom prvom aute. Som lojálna, mám svoju starú malú Mazdu 2 veľmi rada. Kúpila som si ju v osemnástich, ale posledný rok-dva uvažujem o kúpe nového auta. Zatiaľ som ten krok neurobila, ale už sa tomu nevyhnem. Môj sen je Tesla, ale medzikrok bude pravdepodobne klasické SUV nemeckej značky.Spomenuli ste Teslu. Ako sa na elektromobilitu pozeráte?Veľmi elektromobilom fandím.Aj v rámci nich sa čoraz viac začína využívať autopilot, v podstate robot. Už ste si autopilota odskúšali, resp. zverili by ste sa mu do „rúk“?Áno, snažím sa žiť technológiami a využívam každú príležitosť. V Kalifornii sa mi podarilo vyskúšať autopilota. Pár dní predtým som stretla ako vodička oproti idúce auto bez šoféra. Aj keď som o tom veľa čítala, tak prvýkrát to reálne zažiť, bolo zvláštne. Samojazdiace autá budú v blízkej budúcnosti preukázateľne bezpečnejšie ako šoférované ľuďmi.A vy ste aký šofér? Mierny vychutnávajúci si aj tichú jazdu, alebo naopak impulzívny a máte radi vravu, hudbu či čokoľvek, čo vás drží v strehu?Najradšej počúvam správy. Znie to nudne, ale správy sú častokrát to, čo mi najviac zdvihne tlak.Akú najdlhšiu jazdu autom ste absolvovali?Minulý rok sme si požičali auto na Islande. Boli sme tam v decembri, takže sme nemohli obísť celý ostrov, ale podstate sme strávili týždeň v aute a väčšinou som šoférovala ja.Aj máte s autom nejaký milý či naopak zlý zážitok? Nechalo vás niekedy v štichu?So starším autom s tým človek musí počítať. Nie som odborník do áut, ale všetko sa dá vygoogliť...Zrejme máte aj obľúbené aplikácie počas jazdy. Bez akej si ju ale neviete ani predstaviť?Samozrejme, bez navigácie si už dnes neviem predstaviť cestu do neznáma.Chýba vám aj nejaká vychytávka, ktorá by mohla byť aplikáciou do budúcna?Ja vo svojej blízkej budúcnosti určite najviac využijem parkovacieho autopilota.Vzhľadom na prehustenosť dopravy hlavne v mestách sa už do popredia dostávajú aj rôzne platformy ako car sharing, mobility karta a podobne, ktoré nás nútia sa vozidlo pozerať inak – nie ako majetok, ale prostriedok dopravy. Aký máte vy vzťah k autu? Potrebujete ho vlastniť alebo si ho viete prenajímať, napríklad na operatívny lízing?Mám rodinu v Mníchove a práve tam som pochopila, ako môže fungovať car sharing, mobility karta a všetky trendy. Tiež mám pozitívny vzťah k zdieľanej ekonomike. Dúfam, že všetky tieto platformy budú čo najskôr aj v Košiciach. Pokiaľ ide o operatívny lízing, zatiaľ auto vlastním, ale vidím výhody operatívneho lízingu. Možno pri ďalšom vozidle túto možnosť zvážim.Ako by podľa vás mohla, prípadne bude doprava vyzerať o takých 20 rokov?Systémy budú oveľa viac prepojené. Poviete hlasovému asistentovi, nech vám naplánuje dovolenku alebo služobnú cestu. On vyberie na základe toho, ako vás pozná a čo máte v kalendári, najlepšie možnosti. Objedná vám spôsob dopravy a zariadi všetko ostatné. Umelá inteligencia v doprave je kapitola sama o sebe - a je to jedna z aplikačných oblastí, vďaka ktorej sa umelá inteligencia ako oblasť najviac vyvíja.KontaktBusiness Lease Slovakia s.r.o, City Business Center I, Karadžičova 8, 821 08 Bratislava 2p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk

Dovoľte nám kontaktovať vás

Nechajte nám svoj kontakt a my sa vám ozveme
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.