Ak nepatríte k vodičom, ktorí vozidlo zaparkujú na celú zimu do garáže a vyvetrajú až pri prvých lúčoch jarného slnka, tak by ste zimnú údržbu určite nemali zanedbať. Nestačí však len prezuť zimné pneumatiky, resp. sa uspokojiť s tým, že máte univerzálne. Head of Operation Services Vladimír Guštafik radí a odporúča, ako správne uchopiť prípravu vozidla na zimnú sezónu.
1. Správny čas na prezutie
Hoci naša legislatíva nepredpisuje presný termín, zimné obutie je zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu. „Odporúča sa však už privonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik. Ak jazdíte po celom Slovensku, najmä do horských oblastí, kde teplota môže klesať pod 7 stupňov už počas jesene, je lepšie nečakať, kým vás zima dobehne, ale prezuť auto skôr. Okrem toho, ak jazdíte - či už služobne, prípadne súkromne - aj poEurópe, je lepšie si zistiť v predstihu, aké podmienky na prezutie pneumatík majú krajiny, ktoré navštívite, prípadne cez ktoré budete prechádzať.
Tlak v pneumatikách je dôležitý
Tlak v pneumatikách má priamy vplyv nielen na jazdné vlastnosti vozidla a bezpečnosť posádky, ale aj životnosť pneumatík a spotrebu paliva.
a) Bezpečnosť na prvom mieste
Pri nesprávnom nastavení tlaku v pneumatikách strácajú tieto svoje pôvodné vlastnosti, ako je napríklad priľnavosť na ceste. Tento jav sa môže prejaviť pri jazde vzákrutách alebo pri brzdení. V situáciách, kde rozhoduje každá stotina sekundya pár metrov vás nesprávne nahustená pneumatika jednoducho „nepodrží“.
b) Úspora pri prevádzke auta
Podhustenépneumatiky majú vyšší valivý odpor, čo má za následok zvýšenú spotrebu paliva. „Prikrátkych mestských jazdách môže tento rozdiel byť nepatrne vnímateľný, ale pri dlhodobom pohľade si určite všimnete, že to má vplyv na celkovú spotrebu“, upozorňuje Vladimír Guštafik. “To však nie je všetko,“ a dodáva „nesprávne nahustené pneumatiky skrátia ich životnosť a robí ich náchylnejšími na poškodenie, ako je napríklad prebodnutie pri narazení na obrubník“.
c) Horšie jazdné vlastnosti
V skratke- dlhšia brzdná dráha, horšia akcelerácia, nižšia stabilita v zákrutách.
ODPORÚČANIA OD NÁS:
· Tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať aspoň raz mesačne, prípadne vždy pred dlhšou cestou alebo pri nadmernej záťaži vozidla (plná posádka vo vozidle)
· Zistite si zo štítka naaute ideálny tlak pre pneumatiky a nahustite ich podľa toho. Prispôsobtepodľa tohto štítka tlak v pneumatikách aj podľa zaťaženia vozidla
2. Zmes do ostrekovačov treba použiť zimnú
Pred príchodom mrazivých dní je potrebné do nádržky ostrekovačov doplniť zimnú zmes. Dôležité je to najmä z dôvodu, aby letná zmes nezamrzla a nepoškodila tým systém ostrekovania. Je tiež dobré po naplnení nádržky zimou zmesou vystriekať letnú zmes aj z hadičiek k ostrekovačom, a to najmä zadného skla, pokiaľ ho menej používate. Dôvodom je, aby letná zmes, ktorá ostane v hadičke a v dýzach ostrekovačov, nezamrzla.
Použitie zimnej zmesi však nie je dôležité iba z dôvodu rizika zamrznutia. Zároveň je navrhnutá tak, aby čistila sklá od blata, snehu a pouličnej soli aj pri nižších teplotách a tiež chráni stierače pred namŕzaním. Naopak, letná zmes slúži hlavne na odstránenie zbytkov hmyzu na čelnom skle, usadeného prachu či iných nečistôt vyskytujúcich sa viac v letných mesiacoch.
3. Chladiaca kvapalina môže zamrznúť
Hoci v zime k vyvretiu vody v chladiči pravdepodobne nedôjde, účinnosť chladiacej zmesi prekontrolujte. „Ak je chladiaca zmes už neúčinná,v prípade jej zamrznutia môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
Kontrolu vždy zverte odborníkom. „Pokiaľ je vozidlo pravidelne servisované v kvalitnom servise, kontrola chladiacej kvapaliny je jedna z predpísaných kontrol. V takomto prípade nie je nutné sa pred zimou špeciálne venovať jej kontrole,“ dodáva.
4. Zimnú výbavu nepodceňte
Zimná výbava by určite mala obsahovať škrabku na sklo, metličku alebo lopatku na sneh, prípadne v severných regiónoch a horských oblastiach by mali byť samozrejmosťou aj zimné reťaze.
„Treba si uvedomiť, že ak začne snežiť, bez zimnej výbavy vám sneh dokáže skomplikovať jazdu aj na krátku vzdialenosť. Okrem toho, podľa predpisov musí byť vozidlo pred každou jazdou očistené tak, aby sa z neho počas jazdy neuvoľňovali žiadne kusy snehu či ľadu a neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Inak vám hrozí pokuta,“ upozorňuje Vladimír Guštafik.
Sneh a ľad na aute tiež zbytočne zvyšujú spotrebu paliva. Nakoľko počasie v zime je nepredvídateľné, je vhodné mať vo vozidle napríklad aj deku či náhradné teplé oblečenie, pokiaľ by z dôvodu nehody alebo neprejazdnej cesty musel vodič či posádka vozidla stráviť vo vozidle dlhší čas.
Business Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislava
p.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk
O spoločnosti Business Lease
Business Lease Slovakia je stredoeurópskou lízingovou spoločnosťou patriacou do skupiny Business Lease Group. Spoločnosť sídli v Bratislave a má pobočku v Košiciach. Nadnárodná spoločnosť pôsobí aj v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku a je divíziou AutoBinck Group (www.autobinck.com).Na Slovensku bola spoločnosť Business Lease založená v roku 1998 v Bratislave. Podporujeme myšlienky spoločenskej zodpovednosti, mobility, inovácií, cirkulárnej ekonomiky a veľmi nám záleží na spokojnosti našich zákazníkov, zamestnancov aj našich dodávateľov. Dávame si záležať na budovaní zdravej firemnej kultúry a hodnotách. Okrem veľkých medzinárodných zákazníkov poskytujeme služby aj pre menšie a stredne veľké spoločnosti s balíkmi služieb šitých na mieru.
Komplexné riešenie mobility:
Služby pre firmy:
Služby pre fyzické osoby:
O spoločnosti AutoBinck Group AutoBinck Group je medzinárodná spoločnosť s centrálou v holandskom Utrechte. AutoBinck Group pôsobí na trhu od roku 1907 a dnes je jedným z popredných hráčov v oblasti poskytovania mobility v Európe. Skupina má tri divízie, patrí pod ňu 24 spoločností v 7 európskych krajinách. Celkový počet zamestnancov AutoBinck Group je 1 102. Ročné tržby skupiny predstavujú 985 miliónov.