Vozidlový park nestačí na jar len umyť. Hlbšia kontrola odhalí stav vozidla po zime. Najmä ak sa autá používali aj na súkromné účely.Umožňujete zamestnancom využívať firemné vozidlá na súkromné účely? Končiaca lyžiarska sezóna ukázala, že mnoho zamestnancov ich skutočne využíva, napríklad aj na cesty na lyžovačku. Hocako, zimný posyp, odletujúce kamienky, ihličie, ale aj iné nečistoty na podvozku a karosérií nie sú po zime jediné, na čo sa v rámci jarnej údržby zamerať. Dokonca nestačí vozidlo len „prehnať“ umyvárňou. „V rámci jarnej údržby je potrebné venovať vozidlám pozornosť nielen pokiaľ ide o dôkladnú očistu, ale treba skontrolovať aj ich stav. Odhaliť môže prípadné poruchy či poškodenia po zime,“ konštatuje Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a operatívneho lízingu.Výtlky a geometriaV zime ich občas na zasneženej ceste nebolo vidieť, no ak sa vaši zamestnanci s autami výtlkom nevyhli, je zrejmé, že dali náprave vozidla zabrať. „Tým mohlo prísť k porušeniu správnej geometrie nápravy, výsledkom čoho môže byť ťahanie vozidla do strany, či nerovnomerné opotrebenie pneumatík,“ hovorí Vladimír Guštafik. „Plávanie“ vozidla v zákrutách však môže ohroziť v prípade poistnej udalosti bezpečnosť nielen vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. V rámci jarnej údržby tak v servise nechajte skontrolovať geometriu vozidla. Ak vo firme využívate operatívny lízing pri správe vozidlového parku, situácia je o niečo jednoduchšia. „Na prípadné problémy s geometriou vás upozorní priamo pneuservis pri prezutí pneumatík, pričom navrhne aj kontrolu a nastavenie geometrie, prípadne ju priamo zrealizuje“ dopĺňa Vladimir Guštafik.Nečistoty a zapečené brzdyHoci si to možno neuvedomujete, na brzdy v zime negatívne vplýva nielen časté dobrzďovanie na šmykľavej vozovke, ale najmä nánosy soli. Tie sa totiž vedia spolu s brzdným prachom veľmi silno zapiecť na komponentoch brzdového systému a spôsobiť nadmernú koróziu brzdových komponentov. Výsledkom môže byť zaseknutie brzdových segmentov, chvenie, pískanie, prípadne vibrácie. „Ide o signály kritického opotrebenia brzdového systému,“ hovorí Vladimír Guštafik. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou. Stav brzdového systému najjednoduchšie preveríte testom v servise. Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. V ostatných vozidlách môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny, alebo chvenie či neobvyklé zvukové prejavy pri brzdení.Nedostatok kvapalínÚnik brzdovej kvapaliny či oleja sa významne podpisujú pod oslabenie funkčnosti vozidla. Preto v rámci komplexnej údržby je vhodné skontrolovať aj tesnosť olejovej vane motora a prevodovky a stav kvapalín, najmä brzdovej, chladiacej a v ostrekovačoch. Pokiaľ ide o kvapalinu do ostrekovačov, tú nemusíte vymieňať, stačí dolievať už letnú zmes. V rámci údržby skontrolujte aj stav gumičiek na stieracích lištách a prípadne ich vymeňte.Praskliny a bezpečnosťOdskakujúce kamienky od áut sú nočnou morou nielen pre čelné sklo, ale často môžu spôsobiť aj praskliny na svietidlách. Skontrolujte preto po zime ich stav a v prípade poškodenia navštívte servis. V rámci kontroly prezrite aj funkčnosť jednotlivých svetiel.Hrdza a podvozokOčista vozidla po zime neznamená, že auto narýchlo opláchnete, aby ste z neho zmyli zaschnuté stopy po fŕkajúcom snehu či blate z vozovky. „Pozornosť treba zamerať najmä na dôkladnú očistu podvozku od posypovej soli a iných zanesených nečistôt. Predídete tak rýchlejšiemu hrdzaveniu vozidla,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Ak už hrdzu voľným okom na podvozku vidíte, je lepšie požiadať v servise o jej ošetrenie. Rovnako je vhodné skontrolovať stav ochranných manžiet podvozkových častí, ako napríklad kĺbových hriadeľov a čapov, pri zanedbaní prevencie to môže mať za následok poškodenie a netesnosť ochranných manžiet a následné poškodenie krytých častí. Ak ste zistili aj poškodenie antikoróznej ochrany karosérie, tú vám ošetria v autorizovanom servise vhodnou opravárenskou technológiou. Po zime je veľmi dôležité šetrné čistenie karosérie, aby sa prípadný zabudnutý kamienok nedostal do čistiacej kefy a nepoškriabal lak. Pred strojovou autoumyvárňou je preto lepšie uprednostniť šetrnejší kúpeľ, napríklad dôkladné ručné umývanie prúdom vody, ktoré z podvozku a neprístupných miest a škár vymyje aj kamienky, no nepoškriabe lak. Pozornosť treba venovať po zime aj očiste interiéru auta. Vyčistiť a vytepovať treba hlavne koberčeky pod nohami a batožinový priestor. Prenášanie lyží či korčúľ cez zimu tam mohlo zanechať zápach z vlhka a hrozí aj vznik plesní.Baktérie a klimatizáciaKlimatizačné filtre na jednej strane zachytávajú prach a alergény, no na druhej sa tam usádzajú aj baktérie a plesne, najmä ak ste počas zimných mesiacov klimatizačnú jednotku nepoužívali. Inak ako dezinfekciou sa ich nezbavíte. Počas nasledujúcich teplých mesiacov pritom klimatizácia dostane zabrať, takže v rámci jarnej údržby venujte pozornosť aj jej. „Minimálne ju dezinfikujte, a to najmä odparovač, pričom vyčistiť treba aj vzduchové potrubia,“ spresňuje Vladimír Guštafik. Hoci v obchodoch nájdete rôzne produkty či spreje na dezinfekciu, je lepšie zveriť dezinfekciu do rúk odborníkov v servise. „Aj keď sa to netýka vyslovene zimnej prevádzky, v rámci času venovanému kontrole vozidla po zime odporúčame skontrolovať aj prípadnú expiráciu autolekárničky,“ podotýka Guštafik.Bezpečnosť a pneumatiky Ak vo firme vymieňate pneumatiky vo vlastnej réžii, určite pri výmene skontrolujte aj ich stav ako aj pravidelnosť opotrebenia po celom obvode a šírke. Opotrebenie pneumatík totiž ohrozuje bezpečnosť nielen vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. „Chybou je, ak chce firma ušetriť tým, že prípadné zimné pneumatiky s už nezodpovedajúcou hĺbkou dezénu chce dojazdiť v lete. Zákonný limit pri letnej pneumatike je síce 1,6 milimetra, no zimné pneumatiky musia spĺňať svoju normu minimálnej hĺbky dezénu 3 mm aj vtedy, ak sa používajú v lete,“ prízvukuje. Zimné pneumatiky majú oveľa mäkšiu zmes než letné a vplyvom vyšších teplôt sa tak ich životnosť skracuje. „Okrem toho, vyššie teploty negatívne pôsobia na brzdné vlastnosti zimných pneumatík,“ upozorňuje. V prípade áut na operatívny lízing si firma len rezervuje termín prezutia alebo obutia novej sady či už elektronicky alebo telefonicky u servisných a pneuservisných partnerov lízingovej spoločnosti, a to podľa toho, u koho má firma letné „obutie“ uskladnené. „Business Lease tiež odporúča svojim klientom z dôvodu zachovania bezpečnosti vymieňať ojazdené pneumatiky nie až pri zákonných limitoch, ale pri letných pneumatikách už pri hĺbke dezénu 2 mm a pri zimných pneumatikách pri 4 mm“ dodáva Guštafik.KontaktBusiness Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislavap.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.sk