Prezutím zimných pneumatík príprava vozidla na chladné obdobie nekončí. A to ani v čase korona karantény. Týchto desať chýb nerobte!Ak nepatríte k vodičom, ktorí vozidlo zaparkujú na celú zimu do garáže a vyvetrajú až pri prvých lúčoch jarného slnka, tak by ste zimnú údržbu určite nemali zanedbať. Nestačí však len prezuť zimné pneumatiky, resp. sa uspokojiť s tým, že máte univerzálne. Tieto chyby pri zimnej údržbe určite nerobte, riskujete tým nielen svoju bezpečnosť, ale aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.Chyba č. 1 – Zimné pneumatiky dojazdímNikto nevie, dokedy bude pandémia trvať a už vôbec nie, či sa bude predlžovať aj karanténa. Mnohých to zvádza k tomu, že síce pneumatiky prezuli, no už z dôvodu predpokladaného občasného jazdenia neskontrolovali ich stav. Jazdiť na zjazdených pneumatikách je však nebezpečné. Podľa zákona nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén, avšak z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať viac ako 4 mm. To je asi polovičná hĺbka z dezénu novej, komerčnej pneumatiky pre osobné vozidlá. „Práve dostatočná hĺbka lamiel pomáha lepšiemu zbavovaniu sa snehu z dezénu pneumatiky, čím sa znižuje riziko šmyku vozidla na ceste,“ konštatuje Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility vrátane operatívneho lízingu pre fyzické aj právnické osoby. Úplne nezodpovedné je mať v tomto čase ešte letné pneumatiky a spoliehať sa, že nenasneží. V prípade nehody poisťovňa v prvom rade skúma stav a typ pneumatík.Chyba č. 2 – Univerzálne pneumatiky stačiaUniverzálne, teda celoročné pneumatiky, sú z hľadiska bezpečnosti vhodné skôr na suchú cestu bez snehu. Dôvodom je tvrdosť zmesi. Tá je niekde medzi letnou a zimnou pneumatikou, v závislosti od výrobcu. „Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu nielen lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer, ale vďaka inej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu. Tým majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu auto udržať na ceste aj v extrémnych podmienkach,“ pripomína odborník. Pokiaľ však vozidlo jazdí menej a väčšinou v meste v oblastiach, kde nie sú silné zimy, môže byť celoročná pneumatika vhodnou voľbou, ako ušetriť.Chyba č. 3 – Pneumatiky slúžia už roky Hoci sa o pneumatiky príkladne staráte a servisujete ich, nie sú ako archívne víno. „Od prvého použitia, respektíve ich výroby, by nemali mať viac ako 5 až 6 rokov v závislosti od výrobcu,“ pripomína Vladimír Guštafik. Ak teda aj veľa nejazdíte, pravdou je, že pneumatiky vekom tvrdnú a strácajú funkčnosť. „Prezutie pneumatík odporúčame aj preto v autorizovanom pneuservise, kde vám zároveň skontrolujú stav pneumatík a ich životnosť. Pri operatívnom lízingu urobia kontrolu pneumatík v pneuservise pri sezónnej výmene a na základe spôsobu ich opotrebenia aj navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ dodáva.Chyba č. 4 – Pneumatiky treba nahustiť poriadne Viac neznamená lepšie. A pri tlaku v pneumatík to platí dvojnásobne. Nemali by byť ani prehustené, ani podhustené. „Pri podhustení pneumatík, okrem ich nerovnomerného opotrebenia a zníženej stability vozidla, hrozí aj jej prerazenie na výtlkoch, ktoré pod vrstvou snehu nemusí vodič zbadať,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Pri prehustenej pneumatike hrozí tiež nebezpečie nehody, keďže pneumatika sa dotýka vozovky len stredom dezénu. „Nemá tak potrebnú trakciu a hrozí šmyk pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut,“ vysvetľuje. V prípade použitia snímačov tlaku na vozidle, kvalitný pneuservis tieto aj správne nakalibruje, aby plnili stopercentne svoju funkciu a vodiča upozornili v prípade zníženia alebo úplnej straty tlaku v pneumatike. „Napríklad všetky naše partnerské pneuservisy majú vybavenie, aby boli schopné skontrolovať správnu funkčnosť snímačov tlaku v pneumatikách a ich kalibráciu po výmene pneumatík,“ dodáva.Chyba č. 5 – Jazdením sa dá regulovať aj „plávanie“ v zákrutách Nie, nedá. Ak vozidlo ťahá do strany, čo najrýchlejšie sa objednajte do servisu na geometriu alebo skontrolujte tlak v pneumatikách. „Plávanie“ v zákrutách na zasneženej či namrznutej vozovke je riskantné. „Nerovnomerné opotrebovanie dezénu pneumatiky z dôvodu zlej geometrie alebo dlhodobo nesprávne nahustených pneumatík môže spôsobiť nedostatočný kontakt vozidla s vozovkou a nebezpečenstvo nehody,“ konštatuje Vladimír Guštafik. Nastavenie geometrie zverte odborníkom. Pri profesionálnej správe vozidlového parku navrhne kvalitný pneuservis v prípade potreby automaticky aj kontrolu geometrie.Chyba č. 6 – Pískanie bŕzd nevadíAk brzdy pri brzdení pískajú alebo škrípu, riziko dopravnej nehody sa môže výrazne zvýšiť. „Mohlo by sa jednať o kritické opotrebenie bŕzd, kde návštevu servisu určite neodkladajte,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Skontrolovať funkčnosť bŕzd je dôležité najmä vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia, ktorý by na potrebu výmeny upozornil. „Väčšie opotrebenie brzdového obloženia a kotúčov často spôsobuje pokles stavu brzdovej kvapaliny, na čo v mnohých prípadoch môže upozorniť aj rozsvietenie kontrolky na prístrojovom paneli,“ podotýka.Chyba č. 7 – V zime chladiacu zmes kontrolovať netrebaChyba. Hoci v zime k vyvretiu vody v chladiči pravdepodobne nedôjde, účinnosť chladiacej zmesi prekontrolujte. „Ak je chladiaca zmes už neúčinná, v prípade jej zamrznutia môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ upozorňuje. Kontrolu vždy zverte odborníkom.Chyba č. 8 – Letnú zmes je škoda vyhodiť Nikto nehovorí, že musíte hneď vymieňať celú letnú zmes sa zimnú. No nechať v chladnom počasí len letnú zmes je nebezpečné. „Nebude stierať nečistoty, ako posypovú soľ, a ak by voda v ostrekovačoch zamrzla, okrem znefunkčnenia mechanizmu ostrekovania môže mráz poškodiť nádobu na kvapalinu alebo hadičky k ostrekovačom,“ upozorňuje odborník. Riešením môže byť postupné vystriekavanie letnej zmesi a nahrádzanie ju zimnou. Či už prechodnou, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo ak je v noci vonkajšia teplota oblasti, kde jazdíte, nižšia, tak aj s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia.Chyba č. 9 – Hmlovky nepoužívam, kontrolovať ich netreba Omyl, práve hmlovky sú pri jazde v hmle a hustom snežení dôležité. V jazde v kolónach ich vypnite z ohľaduplnosti k vodičom za vami. „Väčšina nových vozidiel je vybavená takzvaným „denným svietením“. V tomto režime často zadné svetlá nesvietia a vozidlo teda nie je zozadu dostatočne viditeľné,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Nie všetky vozidlá sú však vybavené senzorom, ktorý pri zníženej viditeľnosti zabezpečí automatické zapnutie predných stretávacích a zadných obrysových svetiel. Taktiež tieto senzory poväčšine nezareagujú na hmlu, a vtedy je tiež potrebné pamätať na dostatočné osvetlenie vozidla. „Ak sa to týka aj vášho vozidla, nezabudnite zapnúť svetlá manuálne. Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky,“ dodáva.Chyba č. 10 - Zimná výbava v meste netrebaAj cesta na krátku vzdialenosť vám môže skomplikovať jazdu, ak začne snežiť a vo vozidle nemáte zimnú výbavu. Nielen škrabka na sklo, ale aj metlička alebo lopatka na sneh, prípadne v severných regiónoch a horských oblastiach by zimné reťaze mali byť samozrejmosťou. Treba tiež pamätať na to, že podľa predpisov musí byť vozidlo pred každou jazdou očistené tak, aby sa z neho počas jazdy žiadne kusy snehu či ľadu neuvoľňovali a neohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Inak vám hrozí pokuta. Sneh a ľad na aute okrem toho zbytočne zvyšujú spotrebu paliva.KontaktBusiness Lease Slovakia s.r.o, Twin City Tower, Mlynské Nivy 10, 821 09 Bratislavap.volckova@businesslease.sk, tel.: +421 2 5810 3860, www.businesslease.skO spoločnosti Business LeaseBusiness Lease Slovakia je stredoeurópskou lízingovou spoločnosťou patriacou do skupiny Business Lease Group. Spoločnosť sídli v Bratislave a má pobočku v Košiciach. Nadnárodná spoločnosť pôsobí aj v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku a je divíziou AutoBinck Group (www.autobinck.com).Na Slovensku bola spoločnosť Business Lease založená v roku 1998 v Bratislave. Podporujeme myšlienky spoločenskej zodpovednosti, mobility, inovácií, cirkulárnej ekonomiky a veľmi nám záleží na spokojnosti našich zákazníkov, zamestnancov aj našich dodávateľov. Dávame si záležať na budovaní zdravej firemnej kultúry a hodnotách. Okrem veľkých medzinárodných zákazníkov poskytujeme služby aj pre menšie a stredne veľké spoločnosti s balíkmi služieb šitých na mieru.Komplexné riešenie mobility:Služby pre firmy:
Služby pre fyzické osoby:
O spoločnosti AutoBinck Group AutoBinck Group je medzinárodná spoločnosť s centrálou v holandskom Utrechte. AutoBinck Group pôsobí na trhu od roku 1907 a dnes je jedným z popredných hráčov v oblasti poskytovania mobility v Európe. Skupina má tri divízie, patrí pod ňu 24 spoločností v 7 európskych krajinách. Celkový počet zamestnancov AutoBinck Group je 1 102. Ročné tržby skupiny predstavujú 985 miliónov.